REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 6

ZARZADZENIE NR 6
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 23 stycznia 2024 r.

w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:

§ 1

.

1. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie działów administracji rządowej: rodzina, praca i zabezpieczenie społeczne.

2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a podejmowane przez nich działania są wyrazem polityki uzgodnionej z Ministrem.

3. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania ustawowe Ministra i współdziałają z Ministrem oraz ze sobą przez:

1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;

2) wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.

4. Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:

1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;

2) ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;

3) nadzór nad polityką medialną;

4) akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;

5) wydawanie aktów normatywnych;

6) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;

7) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;

8) zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;

9) zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;

10) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;

11) nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)), w szczególności:

a) zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,

b) udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego;

12) wykonywanie wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2022 r. poz. 1166 oraz z 2023 r. poz. 1860);

13) wykonywanie zadań administratora w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.2)), któremu podlega bezpośrednio Inspektor Ochrony Danych;

14) sprawowanie nadzoru nad służbą przeciwpożarową oraz służbą bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 704 oraz z 2004 r. poz. 2468).

5. Do podpisu Ministra zastrzega się:

1) pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz ministrów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4 pkt 2;

2) pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.

6. Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.

7. W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.

8. Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.

9. Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:

1) Biuro Ministra;

2) Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;

3) Departament Funduszy;

4) Departament Komunikacji i Promocji;

5) Departament Prawa Pracy;

6) Departament Rynku Pracy;

7) Departament Współpracy Międzynarodowej;

8) Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

10. Minister zapewnia prowadzenie spraw wynikających:

1) z nadzoru nad:

a) Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym,

b) Ochotniczymi Hufcami Pracy;

2) ze stosunku podległości wobec niego Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego.

§ 2

.

1. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć o istotnym znaczeniu politycznym oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.

2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z Dyrektorem Generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.

3. W ramach ustalonego zakresu czynności sekretarze stanu i podsekretarze stanu dokonują w szczególności dekretacji kierowanej do Ministra korespondencji i są uprawnieni do podpisywania odpowiedzi na tę korespondencję.

4. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podpisują:

1) pisma w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;

2) stanowiska Ministra w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych wobec projektów aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i Stały Komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.

5. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz komisji sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.

6. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.

§ 3

.

1. Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.

2. Minister rozstrzyga ewentualne spory kompetencyjne między sekretarzami stanu, podsekretarzami stanu i Dyrektorem Generalnym.

§ 4

.

1. Ministra w czasie jego nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Aleksandra Gajewska, a w razie jej nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

2. W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarza stanu ustala się następujące zastępstwa:

1) Sekretarza Stanu Aleksandrę Gajewską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Sebastian Gajewski;

2) Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu - Katarzyna Nowakowska;

3) Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu - Aleksandra Gajewska;

4) Podsekretarza Stanu Katarzynę Nowakowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Paweł Zgórzyński;

5) Podsekretarza Stanu Pawła Zgórzyńskiego zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu - Katarzyna Nowakowska.

3. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.

4. Minister może każdorazowo ustalić inny porządek zastępstw.

§ 5

.

Do zakresu działania Sekretarza Stanu Aleksandry Gajewskiej należy w szczególności inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

1) Departament Integracji Społecznej;

2) Departament Polityki Demograficznej;

3) Departament Polityki Rodzinnej.

§ 6

.

Do zakresu działania Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasza Krasonia należy w szczególności:

1) wykonywanie zadań i kompetencji Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;

2) współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;

3) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

§ 7

.

Do zakresu działania Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego należy w szczególności:

1) udział w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

2) udział w pracach Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;

3) koordynacja współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej i ich organami w zakresie legislacji;

4) koordynacja prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie;

5) koordynacja prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;

6) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z podległości Szefa Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wobec Ministra;

7) inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

a) Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,

b) Departament Prawny, z wyłączeniem wykonywania wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych,

c) Departament Ubezpieczeń Społecznych.

§ 8.

Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Katarzyny Nowakowskiej należy w szczególności:

1) koordynowanie prac nad przygotowaniem oraz wykonaniem budżetu resortu i podejmowanie w tym zakresie decyzji w uzgodnieniu z Ministrem;

2) inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

a) Departament Budżetu,

b) Departament Ekonomii Społecznej,

c) Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.

§ 9

.

Do zakresu działania Podsekretarza Stanu Pawła Zgórzyńskiego należy w szczególności:

1) koordynowanie zadań związanych z udziałem Ministerstwa w przygotowaniu i realizacji Krajowego Planu Odbudowy;

2) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

a) Departament Analiz Ekonomicznych,

b) Departament Pomocy Społecznej;

3) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.

§ 10.

1. Do zakresu działania Dyrektora Generalnego Liwiusza Laski, z zastrzeżeniem spraw przekazanych do właściwości Dyrektora Generalnego przepisami prawa powszechnie obowiązującego, należy w szczególności inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:

1) Biuro Dyrektora Generalnego;

2) Biuro Kontroli i Audytu z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 1 ust. 9 pkt 8;

3) Biuro Obsługi Ministerstwa;

4) Departament Informatyki.

2. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.

§ 11.

Traci moc zarządzenie nr 25 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2022 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 25 i 41).

§ 12.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER
RODZINY, PRACY

I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-01-23
  • Data wejścia w życie: 2024-01-24
  • Data obowiązywania: 2024-02-16
  • Dokument traci ważność: 2024-04-27

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA