REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 57

DECYZJA NR 160 
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ

z dnia 18 listopada 2020 r.

w sprawie określenia zakresu obowiązków i uprawnień Specjalisty do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej

Tekst pierwotny

Na podstawie § 5 ust. 4 zarządzenia nr 30 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie organizacji Komendy Głównej Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG poz. 26 oraz z 2020 r. poz. 52) ustala się, co następuję:

§ 1.

Zakres obowiązków i uprawnień Specjalisty do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej określa załącznik do decyzji.

§ 2.

Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2020 r.

Komendant Główny Straży Granicznej
gen
. dyw. SG Tomasz PRAGA

Załącznik 1. [ZAKRES OBOWIĄZKÓW I UPRAWNIEŃ SPECJALISTY DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W SEKCJI DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY SŁUŻBY/PRACY W KIEROWNICTWIE KOMENDY GŁÓWNEJ STRAŻY GRANICZNEJ]

Załącznik do decyzji Nr 160
Komendanta Głównego Straży Granicznej
z dnia 18 listopada 2020 r.

ZAKRES OBOWIĄZKÓW I UPRAWNIEŃ SPECJALISTY DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W SEKCJI DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY SŁUŻBY/PRACY W KIEROWNICTWIE KOMENDY GŁÓWNEJ STRAŻY GRANICZNEJ

1. Specjalista do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej, zwanej dalej "Sekcją BHS/P podlega bezpośrednio Kierownikowi Sekcji BHS/P.

2. Do zakresu obowiązków Specjalisty do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji BHS/P należy:

1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy lub służby oraz przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej;

2) bieżące informowanie Komendanta Głównego Straży Granicznej, za pośrednictwem kierownika Sekcji BHS/P, o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;

3) przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);

4) prowadzenie rejestru szkolenia wstępnego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;

5) potwierdzanie w skierowaniach na badania okresowe lub kontrolne funkcjonariusza Komendy Głównej Straży Granicznej informacji o występowaniu na stanowisku służbowym czynników szkodliwych lub uciążliwych, lub innych wynikających z warunków pełnienia służby;

6) sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, za pośrednictwem kierownika Sekcji BHS/P, co najmniej raz w roku, analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej zawierającej propozycje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia funkcjonariuszy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a także poprawę ich warunków służby lub pracy;

7) udział w ocenie założeń i dokumentacji w opracowywaniu planów oraz dotyczących modernizacji obiektów, pomieszczeń pracy lub służby i nowych inwestycji w Komendzie Głównej Straży Granicznej oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych założeniach i dokumentacji oraz planach, rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);

8) opracowywanie projektów zarządzeń, regulaminów i instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz procedur z tym związanych;

9) przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, za pośrednictwem kierownika Sekcji BHS/P, wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy lub służby;

10) zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na stanowiskach pracy lub służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej;

11) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo wybudowanych lub przebudowanych (wyremontowanych) obiektów, budynków i urządzeń mających wpływ na warunki pracy lub służby, bezpieczeństwo funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;

12) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na poszczególnych stanowiskach pracy lub służby;

13) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub służby;

14) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);

15) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także zachorowań na choroby zawodowe oraz kontrola realizacji tych wniosków;

16) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą lub pełnioną służbą;

17) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy lub służby na stanowiskach pracy lub służby, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;

18) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych występujących w środowisku pracy lub służby w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej przed tymi czynnikami lub warunkami;

19) współpraca z lekarzem medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami i pracownikami pełniącymi służbę i zatrudnionymi w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich dla tych funkcjonariuszy i pracowników;

20) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz organizacjami związków zawodowych funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej przy:

a) podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w trybie i zakresie określonym w odrębnych przepisach,

b) podejmowanych przez Komendanta Głównego Straży Granicznej przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy lub służby;

21) inicjowanie i rozwijanie w Komendzie Głównej Straży Granicznej różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz ergonomii;

22) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), a także w pracach powołanej w Komendzie Głównej Straży Granicznej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy lub w służbie;

23) współpraca z właściwymi podmiotami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej;

24) współpraca z Inspektorem Sanitarnym w zakresie nadzoru nad higienicznymi warunkami pracy lub służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej;

25) współpraca z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem pracy w Komendzie Głównej Straży Granicznej;

26) znajomość przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz doskonalenie poziomu wiedzy fachowej w tym zakresie.

3. Do zakresu uprawnień Specjalisty do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji BHS/P należy:

1) wstęp do wszystkich obiektów i do pomieszczeń będących w użytkowaniu Komendy Głównej Straży Granicznej;

2) przeprowadzanie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na wszystkich stanowiskach pracy i służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej i w każdym innym miejscu wykonywania pracy lub pełnienia służby;

3) występowanie z wnioskiem, za pośrednictwem kierownika Sekcji BHS/P, do Komendanta Głównego Straży Granicznej o:

a) niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób,

b) zastosowanie kar porządkowych lub sankcji dyscyplinarnych w stosunku do funkcjonariuszy pełniących służbę lub pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej nieprzestrzegających przepisów przeciwpożarowych albo odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby),

c) nagradzanie funkcjonariuszy lub pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);

4) niezwłoczne odsunięcie od pracy pracownika lub, z uwzględnieniem art. 75b ust. 3 ustawy o Straży Granicznej, od służby funkcjonariusza:

a) pełniącego służbę lub zatrudnionego przy pracy wzbronionej,

b) który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy lub pełnienia służby stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia własnego albo innych osób;

5) występowanie do osób kierujących funkcjonariuszami lub pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);

6) niezwłoczne wstrzymanie pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2020-11-19
  • Data wejścia w życie: 2020-12-01
  • Data obowiązywania: 2020-12-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA