Wtorek, 26.05.2020

Informator prawno-podatkowy

Strona główna » Prawo w firmie

Prawo w firmie w IPP24

Nowe artykuły

  • Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju – nowy program pomocy dla przedsiębiorców

    2020.05.25

    Ministerstwo Finansów wezwało przedsiębiorców do składania deklaracji VAT wcześniej, tak by możliwe było skorzystanie z pomocy udzielanej w ramach programu Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Warto wyjaśnić, że Tarcza Finansowa to program, który na moment ukazania się komunikatu MF nie zaczął jeszcze funkcjonować. Program Tarcza Finansowa PFR uzyskał notyfikację Komisji Europejskiej dopiero 27 kwietnia 2020 r. Przyjmowanie wniosków w systemach bankowości elektronicznej rozpoczęło się 29 kwietnia 2020 r. Przedstawiamy podstawowe informacje, czym ma być ten program i na jaką pomoc mogą z niego liczyć przedsiębiorcy

    ...»

  • Czy trzeba złożyć wniosek o upadłość w trakcie trwania epidemii

    2020.05.20

    Prowadzę zakład produkcji podzespołów dla linii produkcyjnych samochodów. Nasz główny odbiorca (jeden z największych producentów samochodów osobowych w Europie) odbiera 90-95% naszej produkcji. Z powodu epidemii COVID-19 wstrzymał on uruchomienie nowych linii produkcyjnych do końca 2020 r., co dla nas oznacza brak przychodów. Specjalizacja w naszej produkcji wyklucza możliwość szybkiej zmiany branży, co wymagałoby to też ogromnych inwestycji. Nasze koszty stałe zostały już zredukowane do minimum, zaś zgromadzone środki finansowe wykorzystamy maksymalnie w ciągu dwóch miesięcy. Prowadzimy działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Czy i kiedy jako prezes zarządu spółki mam obowiązek złożenia wniosku o upadłość?

    ...»

  • Dotacje i pomoc zwrotna dla polskich przedsiębiorców z funduszy unijnych

    2020.05.13

    Od 30 kwietnia 2020 r. polscy przedsiębiorcy mają możliwość uzyskiwania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020. Jest to już kolejna pomoc finansowana ze środków unijnych (wcześniej Komisja Europejska zgodziła się na finansowanie pomocy w postaci pożyczek, poręczeń i gwarancji).

    ...»

Wszystkie artykuły

  • Jak zmieniły się zasady doręczania pism urzędowych w okresie epidemii koronawirusa

    2020.05.04

    Na okres stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii została zawieszona zasada, że nieodebrane pismo z urzędu, gdy podatnik został o tym dwukrotnie powiadomiony (awizo), uznaje się za doręczone. Wyjątek dotyczy m.in. pism wysyłanych w związku z kontrolą podatkową, kontrolą celno-skarbową oraz postępowaniami podatkowymi, jeżeli prowadzone są w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego.

    ...»

  • Czy pracodawca może udostępnić dane osobowe pracownika, który sporządził notatkę służbową dotyczącą zachowania przełożonego

    2020.04.27

    Pracodawca otrzymał notatkę służbową, w której pracownik (autor notatki) opisał nieprawidłowe postępowanie bezpośredniego przełożonego. Powiadomiony o problemie przełożony domaga się ujawnienia danych autora notatki. Czy w takiej sytuacji pracodawca powinien udostępnić dane osobowe tej osoby?

    ...»

  • Kto ma obowiązek noszenia maski

    2020.04.23

    Od 16 kwietnia 2020 r. do odwołania nakłada się obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej części, maski albo maseczki, ust i nosa. Rozporządzenie wprowadzające ten obowiązek określa listę miejsc, w których wprowadza się ten obowiązek, a także przypadki, w których obowiązek ten jest wyłączony.

    ...»

  • Jak zachować ciągłość działania dziedziczonego przedsiębiorstwa – zarząd sukcesyjny

    2020.04.16

    W związku z ciężką chorobą ojca prowadzącego przedsiębiorstwo, które mam otrzymać w spadku, rozważam jak usprawnić proces dziedziczenia działalności gospodarczej. Zasugerowano nam zarząd sukcesyjny. Czy istnieje sposób, by zachować ciągłość działania firmy w przypadku śmierci jej właściciela?

    ...»

  • Jak prawidłowo przetwarzać dane osobowe zawarte w notatkach służbowych

    2020.03.31

    Notatki służbowe są w naszej firmie często używanym narzędziem wymiany informacji między pracownikami a kadrą kierowniczą. Zdarza się, że notatki dotyczą spraw, których opisanie wiąże się z podaniem danych osobowych innych osób. Jak zatem prawidłowo przetwarzać te dane osobowe?

    ...»

  • Reguły kontroli UODO w zakresie przetwarzania danych osobowych pracowników

    2020.03.16

    Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) jest uprawniony do kontroli przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych. Upoważnieni przez niego kontrolujący mogą weryfikować m.in. zakres przetwarzanych danych w stosunku do celu ich przetwarzania, a także sposoby zabezpieczania danych. Kontrole są prowadzone na podstawie zatwierdzonego przez Prezesa UODO planu kontroli, jak również mogą być wynikiem wpływających do urzędu skarg lub innych pozyskanych przez Prezesa UODO informacji o nieprawidłowościach w procesie przetwarzania danych.

    ...»

  • Czy Prezes UODO może kontrolować sposób posługiwania się dokumentami, które zawierają dane osobowe

    2020.01.08

    Pracodawca przechowuje dane osobowe pracowników w dwóch różnych dokumentach, mimo że w praktyce wykorzystuje je tylko w jednym celu, np. aby zgłosić te osoby do ZUS. Czy Prezes UODO może ukarać pracodawcę (administratora danych) za taki sposób przechowywania danych zatrudnionych osób?

    ...»

  • Kiedy przedawnią się roszczenia związane z opóźnieniem zapłaty za usługę transportową

    2019.12.12

    Zostaliśmy obciążeni notą (wystawioną w październiku 2019 r.) w wysokości 40euro z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności - zgodnie z art. 10 ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych z 8 marca 2013 r. Faktura, w związku z którą wystawiono notę, dotyczyła usługi transportowej, za którą termin płatności upłynął 29 października 2017 r. Po jakim okresie nie można już wystawić not za opóźnienie w zapłacie?

    ...»

  • Czy po rozwiązaniu z pracownikiem umowy o pracę można używać jego imiennego adresu e-mail

    2019.12.03

    Spółka dezaktywowała adres e-mailowy pracownika w związku z rozwiązaniem z nim stosunku pracy. Do zadań pracownika należało m.in. pozyskiwanie klientów i utrzymywanie z nimi kontaktu. Adres zawiera imię i nazwisko tej osoby. Kierownictwo spółki zdecydowało, że chce utrzymać ten adres jeszcze przez jakiś czas. Czy były pracodawca może tak postąpić? Pracodawca chce mieć ten adres e-mailowy, żeby informować klientów o zmianie osoby odpowiedzialnej za kontakt z nimi. Nie zamierza natomiast prowadzić wobec nich aktywnej sprzedaży z tego adresu.

    ...»

  • Jak formułować informację w sprawie naruszenia ochrony danych osobowych

    2019.10.01

    Naruszyliśmy przepisy o ochronie danych osobowych pracownika. Powinniśmy go zawiadomić o tym naruszeniu, ponieważ może ono spowodować poważne konsekwencje dla tej osoby. Zawiadomienie osób, których dane dotyczą, o naruszeniu ochrony ich danych osobowych, musi być sformułowane jasnym i prostym językiem oraz być zgodne z zasadą przejrzystości. Jak w praktyce należy je sporządzić?

    ...»

Tematy tygodnia

Sprawozdanie z działalności w czasie COVID-19

2020-05-25

Jednostki gospodarcze dołączają do rocznego sprawozdania finansowego sprawozdanie z działalności, jeżeli obowiązek jego sporządzenia wynika z ustawy o rachunkowości lub odrębnych przepisów. W myśl przepisów ustawy o rachunkowości obowiązek sporządzenia sprawozdania z działalności dotyczy spółek kapitałowych, spółek komandytowo-akcyjnych, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, towarzystw reasekuracji wzajemnej, spółdzielni, przedsiębiorstw państwowych, a także tych spółek jawnych i komandytowych, których wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej, oraz specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych, funduszy inwestycyjnych zamkniętych, a także alternatywnych spółek inwestycyjnych.

...»

Wszystkie tematy ...»