Wtorek, 25.01.2022

Informator prawno-podatkowy

IV. Zmiana harmonogramu czasu pracy

Autor: Łukasz Prasołek, specjalista w zakresie prawa pracy
Aktualizacja: 2010-12-06 00:00

Każdy pracodawca jest zobowiązany ustalić rozkłady czasu pracy swoich pracowników w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy, a w przypadku braku takich aktów wewnątrzzakładowych – w obwieszczeniu (art. 150 § 1 k.p.). Przepisy kodeksu pracy nie definiują pojęcia „rozkład czasu pracy” oraz nie określają dokładnie, czy pojęcia „rozkład czasu pracy” i „harmonogram czasu pracy” są pojęciami tożsamymi. W praktyce większość ekspertów przyjmuje, że rozkład i harmonogram czasu pracy to nie to samo. Ten pierwszy określa jedynie w sposób ogólny zasady organizacji czasu pracy u danego pracodawcy, drugi zaś stanowi doprecyzowanie ogólnych reguł wynikających z rozkładu czasu pracy na konkretny okres i dla indywidualnej osoby. Ze względu na różnego rodzaju absencje pracowników od dłuższego czasu istniały w praktyce wątpliwości, czy i kiedy pracodawca może w już ustalonym harmonogramie czasu pracy wprowadzać zmiany. Wątpliwości pracodawców w tym zakresie zostały rozwiane po wydaniu przez Główny Inspektorat Pracy stanowiska, zgodnie z którym pracodawca nie może dowolnie zmieniać w trakcie okresu rozliczeniowego harmonogramu czasu pracy (stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 6 kwietnia 2009 r., nr GPP-417-4560-19/09/PE/RP w sprawie naruszenia doby pracowniczej po wolnym dniu). Zmiana harmonogramu to praktycznie każda zmiana godzin pracy danego pracownika w poszczególnych dniach. Zdaniem PIP zmiana ustalonego czasu pracy jest możliwa tylko w sytuacjach określonych w kodeksie pracy oraz w sytuacjach wskazanych w przepisach wewnątrzzakładowych, np. w przypadku choroby pracownika.

Artykuł jest dostępny tylko dla subskrybentów iPP24.pl. Zaloguj się jeśli masz dostęp.

Logowanie:


Tematy tygodnia

Kiedy faktura może zostać uznana za pustą i jakie są tego konsekwencje

2022-01-24

Wystawienie faktury, w której wykaże się kwotę podatku, oznacza obowiązek jej zapłaty, nawet gdyby faktura nie dokumentowała faktycznej transakcji. Jest to sankcja, która zabezpiecza interesy fiskalne państwa przed ewentualnym odliczeniem VAT z takiej faktury przez nabywcę. W większości przypadków z pustymi fakturami mamy do czynienia podczas prób wyłudzenia VAT. Puste faktury to problem także uczciwych podatników, gdy np. faktura zostanie wystawiona przed terminem lub w wyniku pomyłki. Skutki mogą dotknąć zarówno sprzedawcę, jak i nabywcę.

...»

Wszystkie tematy ...»