Wtorek, 13.11.2018

Informator prawno-podatkowy

Pracownik bez dodatkowego dnia wolnego za święto 11 listopada

Aktualizacja: 2018-11-07 05:11

Święto Niepodległości - 11 listopada w 2018 r. przypada w niedziele. Zatem pracodawcy nie mają obowiązku zapewnienia dodatkowego dnia wolnego za takie święto. Taki obowiązek dotyczy jedynie świąt występujących w sobotę.

W 2018 r. 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości przypada w niedzielę. Zazwyczaj święto obniża wymiar pracy pracownika o 8 godzin w okresie rozliczeniowym (art. 130 Kodeksu pracy). Jednak Kodeks pracy przewiduje, że dotyczy to tylko innych dni niż niedziela. W związku z tym pracodawcy nie są zobowiązani do oddania innego wolnego dnia za święto, które przypada w niedzielę.

Pracodawca ma obowiązek natomiast oddać dzień wolny wówczas, gdy święto przypada w sobotę, a pracownicy pracują w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku.

Od 1 marca 2018 r. obowiązuje ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Zakaz handlu w niedziele (oraz wykonywania czynności z nim związanych) w pełnym zakresie będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 r. Od marca do grudnia 2018 r. zakaz ten obejmuje drugą i trzecią niedzielę w miesiącu, natomiast w 2019 r. będzie dotyczył pierwszej, drugiej i trzeciej niedzieli w miesiącu. Praca w handlu jest również zakazana w święta, które są dniami wolnymi od pracy. Dotyczy to następujących świąt:

● 1 stycznia - Nowy Rok,
● 6 stycznia - święto Trzech Króli
● pierwszy dzień Wielkiejnocy,
● drugi dzień Wielkiejnocy,
● 1 maja - święto pracy,
● 3 maja – święto narodowe,
● pierwszy dzień Zielonych Świątek,
● dzień Bożego Ciała,
● 15 sierpnia - Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,
● 1 listopada - Wszystkich Świętych,
● 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,
● 25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
● 26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia.

Zatem pracownicy zatrudnieni w handlu powinni mieć dzień wolny w święto 11 listopada. 

Tematy tygodnia

Co powinien wiedzieć dłużnik o Rejestrze Należności Publicznoprawnych

2018-11-12

W Rejestrze Należności Publicznoprawnych (RNP) gromadzi się i ujawnia informacje o zadłużeniu przedsiębiorcy wobec Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. W uproszczeniu są to informacje o niezapłaconych przez przedsiębiorcę podatkach, ale nie tylko, ponieważ są to informacje o wszystkich należnościach pieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej - w myśl ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

...»

Wszystkie tematy ...»